تغذیه مناسب برای سالمندان دیابتی

تغذیه مناسب برای سالمندان دیابتی : درک خوب دیابت در سالمندان بسیار مهم است، زیرا بیش از 10 درصد از افراد بالای 60 سال به این بیماری مبتلا هستند. فقدان ورزش و تغذیه نامناسب توسط متخصصان پزشکی به عنوان عوامل کلیدی موثر در ابتلا به دیابت در سالمندان شناسایی شده است. کنترل منظم سطح قند خون دو بار در سال برای افراد مسن توصیه می شود. کسانی که مبتلا به دیابت یا قند خون بالا تشخیص داده می شوند باید اقدامات مناسبی را برای بهبود سلامت و رفاه کلی خود انجام دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نیازهای غذایی سالمندان مبتلا به دیابت به خواندن ادامه دهید. در ادامه با مقاله تغذیه مناسب برای سالمندان دیابتی همراه سفیران آرامش باشید …

اهمیت تغذیه در سالمندان دیابتی

دیابت یک بیماری شایع در سراسر جهان است که ناشی از سطح ناکافی انسولین در جریان خون است. انسولین ناکافی منجر به افزایش قابل توجه سطح قند خون می شود که می تواند باعث بروز مشکلات مختلف سلامتی شود. این شرایط بر اساس سن تبعیض قائل نمی شود و افراد در تمام گروه های سنی از جمله کودکان و سالمندان را تحت تاثیر قرار می دهد. جنسیت و سن عوامل تعیین کننده برای دیابت نیستند، اگرچه افراد مسن به دلیل سیستم ایمنی ضعیف آنها بیشتر مستعد ابتلا به دیابت هستند.

خوشبختانه، پیشرفت های علم پزشکی گزینه های درمانی متعددی را برای مدیریت و پیشگیری از دیابت در اختیار پزشکان قرار داده است. پیروی از دستورالعمل های تغذیه ای یک رویکرد رایج و موثر برای مدیریت این بیماری است.

افراد مسن مبتلا به دیابت باید از رژیم غذایی مناسب پیروی کنند تا سلامت جسمانی خود را افزایش داده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند. تغذیه مناسب نقش مهمی در بهبود سلامت کلی و سلامت روانی سالمندان مبتلا به دیابت دارد. با افزایش سن افراد، باید توجه بیشتری به انتخاب های غذایی خود داشته باشند. ایجاد یک برنامه غذایی ثابت و متعادل می تواند به تنظیم دیابت کمک کند و نباید نادیده گرفته شود. ممکن است تعجب کنید که کدام غذاها برای افراد مسن مبتلا به دیابت مفید یا مضر هستند. داشتن دانش و درک کافی از این اجزای غذایی ضروری است. بخش زیر بینش هایی در مورد غذاهای مفید و مضر برای افراد مسن مبتلا به دیابت ارائه می دهد.

غذای مضر برای سالمندان دیابتی

افراد در این گروه خاص باید از مصرف مواد غذایی مضر خودداری کنند تا به طور موثر سطح قند خون خود را مدیریت کنند و سلامت جسمانی خود را افزایش دهند. بنابراین توصیه می شود از مصرف مواد غذایی حاوی شیر و لبنیات پرچرب، شیرینی، کیک و کلوچه، برنج سفید، قهوه، کشمش، نان سفید، بیکن، سیب زمینی سرخ شده و غیره خودداری شود. علاوه بر این توصیه ها، چندین فاکتور دیگر نیز وجود دارد که باید در مورد نیازهای تغذیه ای سالمندان مبتلا به دیابت در نظر گرفته شود:

مصرف بیش از حد چربی، به ویژه چربی های اشباع شده، می تواند علائم دیابت را در بدن تشدید کند.
وعده های غذایی باید به طور منظم مصرف شود و باید متعادل باشد.
اگر یک فرد مسن دارای اضافه وزن است، باید اقدامات مناسب را برای کاهش وزن انجام دهد.
تحت راهنمایی یک متخصص مراقبت های بهداشتی، تعداد وعده های روزانه و کالری دریافتی مورد نیاز بدن یک فرد مسن باید کنترل شود.
مهم است که از مصرف غذاهایی که سدیم بالایی دارند خودداری کنید.

غذای مفید برای سالمندان دیابتی

افراد مسن باید اطمینان حاصل کنند که تغذیه آنها جامع و کامل است تا تمام نیازهای بدن آنها را برآورده کند. تقریباً 45 تا 65 درصد از کالری دریافتی روزانه سالمندان باید از کربوهیدرات ها تأمین شود. برای سالمندان توصیه می شود که در درجه اول کربوهیدرات های فیبری مصرف کنند، زیرا این کربوهیدرات ها به هضم کمک می کنند و سیستم گوارشی سالم را تقویت می کنند. در حالی که کربوهیدرات های ساده را نیز می توان بدون ایجاد آسیب مصرف کرد، کربوهیدرات های فیبری به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارند بسیار مفید هستند.

علاوه بر این، حدود 25 تا 35 درصد از کالری دریافتی روزانه افراد مسن باید از چربی‌ها تامین شود و ترجیحاً به چربی‌های غیراشباع داده شود. برای افراد مسن مبتلا به دیابت، اطمینان از دریافت پروتئین کافی، با پروتئین هایی که حدود 10 درصد کالری روزانه را تشکیل می دهند، مهم است.

علاوه بر این دستورالعمل ها، غذاهای مفید برای افراد مسن مبتلا به دیابت عبارتند از:

1. پیاز و سیر که می توانند سطح انسولین را افزایش داده و به متابولیسم گلوکز در کبد کمک کنند.
2. سبزیجات سرشار از بتاکاروتن، آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و C باید در رژیم غذایی گنجانده شود.
3. مصرف میوه هایی مانند مرکبات، توت ها، کیوی و طالبی می تواند ویتامین C کافی را تامین کند.
4. محصولات لبنی کم چرب را می توان در رژیم غذایی گنجاند.
5. مصرف منظم ماهی، به صورت هفتگی، می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 50 درصد کاهش دهد، زیرا اسیدهای چرب و امگا 3 موجود در ماهی می تواند برای چربی کلی بدن مفید باشد.
6. سویا غذایی است که می تواند بر میزان چربی بدن و قند خون تأثیر مثبت بگذارد.

4.1/5 - (11 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *