غذاهای مضر برای سالمندان

غذاهای مضر برای سالمندان کدامند؟ در سال های پیشرفته، افراد باید تغذیه و رژیم غذایی خود را در اولویت قرار دهند. حتی کوچکترین مشکل غذایی می تواند عواقب شدیدی برای بدن به همراه داشته باشد. شروع میانسالی معمولاً در حدود 60 سالگی است و از این مرحله به بعد، افراد مسن باید در انتخاب مواد غذایی احتیاط بیشتری داشته باشند. برای سالمندان توصیه می شود که در این مرحله از زندگی، غذاهای سالم و غنی از فیبر و همچنین سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانند. در حالی که حفظ یک رژیم غذایی متعادل در هر سنی بسیار مهم است، در دوران پیری حتی ضروری تر می شود. از آنجایی که بدن افراد مسن ضعیف می شود، اطمینان از داشتن یک برنامه غذایی اساسی و مناسب ضروری است. در ادامه با سفیران آرامش همراه باشید.

انواع غذاهای مضر برای سالمندان

با بالا رفتن سن افراد، بدن آنها دستخوش تغییراتی می شود که بر عملکرد اندام های داخلی تأثیر می گذارد. تنظیم عادات غذایی آنها برای حمایت از سلامت جسمی و روانی آنها بسیار مهم است. درک اینکه کدام غذاها برای سالمندان مضر هستند در تهیه یک برنامه غذایی مناسب ضروری است. اجازه دهید در مورد انواع غذاهایی که افراد مسن باید از مصرف آنها پرهیز کنند تحقیق کنیم.

1- مصرف زیاد نمک
در حالی که نمک برای تامین سدیم بدن ضروری است، محدود کردن مصرف آن مهم است. بزرگسالان تقریباً روزانه به پنج گرم نمک نیاز دارند که ترجیحاً از طریق غذا برای جذب بهتر به دست می آید. مصرف نمک نباید تنها به نمک سفره متکی باشد، بلکه باید در آجیل، میوه های خشک، نان، تنقلات، غذاهای کنسرو شده و فست فودها نیز کنترل شود. مصرف بیش از حد نمک در سنین بالا می تواند منجر به مشکلات مختلف سلامتی مانند فشار خون بالا، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و مشکلات کلیوی شود.

2- غذاهای سرشار از چربی های اشباع و ترانس
افراد مسن باید از غذاهای غنی از چربی های اشباع و ترانس به دلیل اثرات نامطلوب آنها بر سلامت قلب و عروق دوری کنند. غذاهایی مانند غذاهای سرخ شده، غذاهای چرب، چیپس و شکلات سرشار از این چربی های ناسالم هستند. در حالت ایده آل، تنها 30 درصد از انرژی روزانه یک سالمند باید از چربی ها تامین شود تا از افزایش توده چربی بدن که می تواند مشکلات قلبی و گوارشی را تشدید کند، جلوگیری کند.

3- غذاهای قندی

تمام غذاها و نوشیدنی های شیرین شده حاوی مقادیر زیادی قند هستند. این مصرف بیش از حد قند می تواند منجر به افزایش فشار خون و عوارض مختلف در سالمندان شود. مصرف غذاهای شیرین همچنین به افزایش وزن در افراد مسن کمک می کند که می تواند خطر بیماری های قلبی، پا درد، کمردرد و سایر مسائل مرتبط را افزایش دهد. در نتیجه توصیه می شود مصرف غذاهای شیرین و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.

4- غذاهای غنی

با افزایش سن، قدرت بدنی افراد کاهش می یابد. در واقع، افراد بالای 65 سال اغلب کاهش قابل توجهی در حس چشایی و بویایی خود دارند. این کاهش حسی می تواند منجر به این تصور شود که غذا دیگر آنقدرها خوش طعم نیست. علاوه بر این، معده و سیستم گوارشی با افزایش سن کارایی کمتری پیدا می‌کنند و همین امر باعث می‌شود از پرخوری اجتناب کنید.

5- گریپ فروت

گریپ فروت میوه ای سرشار از ویتامین C است و پزشکان معمولا مصرف آن را در پاییز و زمستان توصیه می کنند. با این حال، گریپ فروت می تواند با داروهای خاصی که معمولا توسط افراد مسن استفاده می شود تداخل داشته باشد. به ویژه افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف گریپ فروت در حین مصرف داروهای فشار خون خودداری کنند. هنگامی که این داروها مصرف می شوند، آنزیمی در بدن آزاد می شود و گریپ فروت پتانسیل مهار این آنزیم را دارد و در نتیجه باعث افزایش فشار خون می شود. بنابراین، افراد مسن که مایل به مصرف گریپ فروت هستند باید قبل از آن با پزشک خود مشورت کنند.

6- قهوه

قهوه جدا از توانایی آن در ایجاد آرامش، دارای خواصی است که می تواند با سلول های سرطانی مبارزه کند. در نتیجه، این نوشیدنی فواید زیادی برای بدن دارد. با این حال، بسیار مهم است که هنگام مصرف مقادیر زیاد قهوه در دوران پیری احتیاط کنید. افراد مسن معمولاً در مقایسه با افراد جوان خواب کمتری دارند و مصرف بیش از حد قهوه که حاوی سطوح بالایی از کافئین است، می تواند بی خوابی را تشدید کند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد قهوه در سنین بالا می تواند منجر به کم آبی، خستگی، استرس، اضطراب و سایر علائم مرتبط شود. قهوه همچنین می تواند تولید اسید معده را تحریک کند و آن را برای افراد مسن مبتلا به مشکلات معده یا زخم معده نامناسب می کند.

7- نوشیدنی های رژیمی
علیرغم وجود شیرین کننده های مصنوعی، نوشیدنی های رژیمی می توانند به افزایش وزن در افراد مسن کمک کنند. در واقع، این نوشیدنی ها ممکن است افراد را به مصرف مقادیر بیشتر به دلیل محتوای کالری کمتر ترغیب کنند.

8- اغذیه فروشی های سرد شده
با توجه به ضعیف بودن دستگاه گوارش در افراد مسن، توصیه می شود از مصرف گوشت های سرد شده خودداری کنند. در حقیقت، این گوشت ها به طور کامل پخته نشده اند، که به طور بالقوه می تواند منجر به عفونت های انگلی در بدن انسان شود. برای تسهیل هضم و پیشگیری از بیماری های انگلی توصیه می شود افراد مسن قبل از مصرف گوشت را کاملا بپزند. بنابراین، اغذیه‌فروشی‌های سرد شده مانند سوسیس و کالباس، سالامی و مانند آن باید قبل از مصرف پخته شوند.

9- جوانه خام
با توجه به اینکه این جوانه ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند، می توانند به عنوان یک مکان ایده آل برای رشد باکتری ها عمل کنند. در نتیجه، برای افراد مسن توصیه می شود از مصرف جوانه های خام خودداری کنند.

10- مواد غذایی فرآوری شده
غذاهای فرآوری شده و کنسرو شده اغلب حاوی سطوح بالایی از سدیم، قند، چربی، مواد نگهدارنده و سایر مواد افزودنی هستند. این مواد غذایی فرآوری شده می توانند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی را افزایش دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *